Wednesday, September 16, 2009

Pakngah dalam kenangan....

Pagi tadi, waktu sahur, aku dikejutkan dengan satu berita...

Pakngah aku...dah meninggal semalam...(innalillah wainailaihirajiun...)

Pakngah aku neh..adik ipaq abah aku...dia meninggal kat Padang Melangit, Perlis smalam...

Sebenarnya...dia mmg dah masuk sepital 2 minggu lepas sebab sakit2 blakang dan sakit perut...

Masa masuk tu..mak ngan abah aku ada la pi melawat dia..lepas check2 doktor kata..dia ada ketumbuhan dalam hati...dan sudah di tahap akhir...doktor kata tak brapa ada harapan...dan takdak nk buat apa2...

Lepas dari tu..dia ada cuba pi private hospital...tapi depa check and depa pown tamau terima kes dia..sebab da teruk...

Tokwan dan Tok Umi aku..suggest dia pi buat treatment cara Islam kat Pantai Johor, Kedah. Orang tu dulu doktor dan skarang buat rawatan secara Islam...more to baca2 doa dan mengamalkan makanan2 yang sihat...

Lepas jumpa doktor kat situ beberapa kali...keadaan Pakngah aku mcm da okay...so depa set appointment untuk dia...dalam masa seminggu...

Adik bradik dia...bawak dia balik Perlis sebab depa nak jaga dia...at the same time..kat sana pown..depa ada buat beberapa rawatan cara kampung...tapi kejap ja..sebab Pakngah aku kata sakit...

Keadaan Pakngah aku..makin kurus dan tak lalu makan...mata dia jadi kuning sebab kegagalan hati dia nk proses...

Menurut doktor...ketumbuhan dalam hati ni...tak mungkin dalam level yang awai..sebab..pasti ada ketumbuhan di tempat2 laen dalam badan...yang subsequently menyebabkan ketumbuhan dalam hati..sebab hati neh...dia saja2 takley ada ketumbuhan..mesti ada tempat laen dulu...then only caused hati dia ada ketumbuhan...doktor cuba2 carik ketumbuhan kat tpt laen...tapi tak jumpa...

Tetapi..berbalik kepada perubatan Islam tu...untuk appointment kedua tu..Pakngah aku da tanak pi...keras2 gak dia kata dia tamau pi...so apa boleh buat kan..bukan budak2 kita leh paksa2...

Pakngah aku pergi smalam..meninggal kan seorang balu, Makngah aku...dan juga seorang anak angkat, Najib, skarang di darjah 3.

Aku ekceli agak rapat ngan Makngah dan Pakngah aku...sebab dulu masa aku kecik2 depa slalu bawak aku merata2...kalo cuti skolah ja..konpem la..depa mai amek aku pi umah depa..sebab Makngah aku cikgu...kadang2 siap bawak aku balik pi Perlis lagik...

Apa nak buat..kalau itu panggilanNya...Allah lebih sayangkan dia...

Aku doakan semoga rohnya di tempatkan di samping2 orang2 yang beriman...Amin...

1 komen:

cthani said...

salam..
takziah atas pemergian Allayarham Pakngah hgpa. Moga rohnya ditempatkan di kalangan orang2 beriman. banyakkan sedekah Al-fatihah.