Thursday, December 6, 2012

HUTANG!

Aku rasa aku da boleh jadik ejen bayaq saman...hahaha..
Sumer famili aku..suruh aku settlekan saman...bayaq online la..
Nanti2 baru depa bank in atau bg cash lek..

Bukan abah atau adik2 aku ja...kezen2 n makcik aku pun sama...hehehe..
Kalau aku bukak n charge fee kan..boleh kaver untuk saman aku...hahaha...

Bagi aku...bayaq saman ni..kalo boleh secepat mungkin aku bayaq..
Bukan sebab aku neh seorang yg sangat mematuhi undang2 atau peraturan..
Cuma bagi aku...aku macam tak selesa kalau BERHUTANG...
Mungkin bagi kebanyakan org...tak pikir ni sebagai hutang..
Semacam mana hutang kita dengan kawan2...atau org laen..

Konsep berHUTANG neh...bagi aku untuk amek loan saja..
Even kredit kad pun aku tak utang..
Aku guna kredit kad..balik umah aku terus settle kan...
Sebab aku hanya blanja...jumlah yg aku mmg ada dalam bank..
Macam ala2 debit card gitu..
Aku tak la belanja wang yg AKAN masuk dalam akaun aku...
Bahaya tuh...kalau tetiba tak masuk...haaa...hamek kau..
Ataupun ada perkara lain yg lebih penting bila duit masuk...
Di situ lah bermulanya penghutang2 tegar...
Sehingga boleh menyebabkan bankrupsi...(apa aku eja tuh!)

So, tak kira dalam bentuk apa sekalik pun..
Kalau boleh jangan lah berhutang...
Walau dengan sesiapa...
Duit itu bukan rezki kita...bukan hak kita...
Memang kita dapat rezki dari mcm2 cara...dengan usaha ataupun tidak..
Tapi tak bermakna semua yg kita dapat itu adalah hak kita...
Okies...??!!


0 komen: