Saturday, May 9, 2009

Aku, hantaran dan majis pertunangan...

Tarikh: Sekitar awal bulan April
Lokasi: SMU Lodge (Sg Merab Ulu Lodge)

Mama: Nana...nak mintak tolong...siapkan hantaran pertunangan....tema kaler GOLD @ SILVER. Tak kesah la mcmana pown...
Mak: Okay2...dia boleh ja nk buatkan...
Aku: Hurm...okay2...
Aku: (dalam hati) pandai2 ja mak aku neh...boleh2...

Tarikh: Seminggu selepas itu...
Lokasi: Seberang Jaya

(Selepas membeli dan menyiapkan segala kotak2 hantaran yang bertemakan GOLD)
Mak: Hang amek gambaq kotak hantaran tu, hantaq MMS kat Ila...
Aku: Tamau la mak...nanti depa tak berkenan...mcmana...kita kata lawa...tiba2 depa nampak tak lawa lak??
Mak: Takpa la...kalo depa tgk gambaq...depa tak berkenan...suro depa pi beli sendiri ja la...
Aku: Hurm...tamau la..buat senyap dah...takyah nak hantaq2 gambaq...nanti kita pi sehari sebelum...depa tgk...mau tak mau...depa terpaksa gak guna kan...hahaha...
Mak: Suka hati hang la...

Tarikh: 1 Mei 2009 (bersamaan dengan Hari Pekerja dan adalah sehari sebelum majlis penting itu)
Lokasi: SMU Lodge

(Setibanya kami sekeluarga dari Penang)
Aku: Ha...mama...Ila...ni dia kotak hantaran..import dari penang...hehehe
Mama: Ha..mana2...meh sini kita tgk...
Maklong kepada Ila (a.k.a.Maklong): Uih...jauhnya bawak mai kotak hantaran...
(Aku pown..memunggah dan menunjukkan kepada Mama, Ila dan Maklong)
Aku: Hehehe...lawa tak Ila? Kalo tak lawa pown kena kata lawa gak...hahahhaa..
(semua gelak)
Ila: Eh...lawa neh...siyes....
(Mama dan maklong turut bersetuju)
Aku: (dalam hati) bersyukur...hahaha

(Selepas beberapa ketika...lepas aku mandi dan menyegarkan diri...dan mempersiapkan diri di depan TV untuk menonton OIAM final...)

Ila: Nana...jap lagi Ila bawak turun kaen baju melayu untuk hantaran ngan butang baju...
Aku: Huh? (dalam keadaan sedikit terpinga2) Nana ke yang nak kene buat hantaran? Ingatkan kotak ja...hahahaha..
Ila: ala...boleh la...(sambil tersenyum2 sinis)
Aku: Okay2...amek la bawak turun...jap lagi kita buat...

(Ila naik...dan amek kain baju melayu dan butang...bawak turun bawah...)
Ila: Ni dia...
Aku: Hurm...kaler putih...okay2..hahaha...ni nak kena seni2 la neh?
Ila: A'ah la...kaen baju melayu...jap lagik buah, sirih ngan cup cake..
Aku dan Yayah (adik aku): Huh????? Siyes??? Waduh....hahahha
Ila: Boleh la...boleh kan...
Aku: Hurm..meh la..kita tgk apa leh kita buat....

(Berlaku la satu episod yang amat kreatif..aku...yayah...dan kdg2 pertolongan dari mak dan maklong...)

Hasil2 nya adalah seperti di bawah...



1. Kain baju melayu dan butang - aku gulung2 ikat reben...settle...
2. Anggur - susun punya susun...camtu la hasilnya...mama request...bg terjuntai2 sket buah dia...gitu la...hahaha...sapu minyak sket...nampak la kilat2...
3. Kueh dgn buah ceri - yang ni..Makcik Mara (kawan mak aku) buat..kami bawak dari Penang...
4. Acar buah - letak dalam mangkuk...masuk kutak...settle...
5. Cupcake cokolat ngan strawberi - cupcake neh Ila wat sendiri...aku tukang susun ja ikut potongan buah2 tu...
6. Sirih - Yang ni yang nk bangga sket...aku punya seni tu...amcm???

Itu ja la...apa yang jadi pada hari kejadian...akan di sambung dalam post laen nanti...

Kalau konpius aku citer apa neh...cuba tgk post dulu2...Assistant Wedding Planner...

3 komen:

::tNstKz:: said...

kak bla lg nehhh...

Unknown said...

hahaha...lambat lagik...dun worry...hahaha...

Unknown said...

eh ok pa..lama2 ang polish lagik skill tuh...pastuh ang jadik tera la...