Monday, November 15, 2010

Raya, korban dan lembu~

Ada beberapa cerita yang aku nk story kat sini...isk isk (cerita...lepas tu story lak...mcm ada beza ja kan? hahaha).

Aku skang neh kat ofis..huhuhu..kantoi lak kang..saja ja..mengambil mood sempena hari isnin neh kan...mcm orang kata..Monday Blues kan...hehehe...

Tak ada apa sangat yang aku nk tulis hari ni...ehehe..

Dua hari lagik da nak raya...walaupun Raya Haji ja kan...abah aku wat korban tahun neh...so pagi raya tuh..lepas2 solat raya..abah aku, adi ngan member2 dia akan gi ke masjid...(bukan apa..kalo korban...kena bawak dua helper...tp sebab abah aku ada sorg ja anak lelaki...kena la bawak kawan adi sorg...untuk tolong...).

Erm...Raya Haji neh jugak di kenali sebagai raya korban...sebab apa? sebab pada raya haji kebanyakan orang akan membuat korban...iaitu penyembelihan lembu...ada cerita di sebalik tuh...tapi aku tanak la citer kat sini..sebab aku rasa ramai org pun tahu crita asal penyembelihan lembu neh...

Aku nk citer satu pengalaman aku waktu skolah dulu...skolah menengah...waktu tu..skolah haku ada wat Sambutan Korban ar...then diorang wat sembelih lembu depan skolah...ada la beberapa ekor lembu..kitorg wat korban tu..join skalik ngan org2 kat taman perumahan sekeliling tuh...agak meriah gak la..

Macam biasa la..kitorg ramai2 pun berkumpul la kat luar...tgk2 penyembelihan lembu tuh...memandangkan skolah kami ni ppuan sumer...so ustaz2, orang area perumahan tuh ngan anggota RELA yang dok wat tu suma...kami neh tolong part2 potong daging, cuci and masak memasak ja...

Tahun tu ada berapa ekoq lembu ntah..aku pun tak ingat sangat....dalam dok syok tgk sekoq lembu tu nak kena sembelih...tetiba..ada lembu yg kena ikat kat pokok tuh...dia punya ikatan terbukak...pergh..dengan dahsyatnya lembu tu bertempiaran larik...dia larik2 pusing sket kat situ...then dia terus larik pergi arah Persiaran Gurney...kitorg tgk da gelak2 pun ada...saspen pun ada...


Anggota RELA ngan naek trak depa tuh...pi la carik...punya la dok carik...rupa2nya lembu tu dok lepak2 kat Gurney...hahaha..depa berjaya gak tangkap lembu tuh...n bawak balik ke tempat penyembelihan...sampai2 je..trus depa sembelih lembu tu dulu...takut2 dia larik lagi...hehehe..

Itu antara pengalaman sambutan korban kat skolah ar...ada banyak laigk (maklum la..5 tahun skolah sama kan...heheh). Ada satu tahun tu...kena potong daging...pergh...satu badan bau lembu...lepas2 potong daging tuh...aku tak makan wehhh daging yg diorg da masak tuh...ntah naper..rasa tak lalu...bukan aku sorg...aku n beberapa member aku ar...then balik nek bas hari tu...hahaha..memang member2 bengang jek...bau lembu...ahaks!!

Okay2 len kali aku story lagik k....

Apapun...aku nak mengucapkan SELAMAT HARI RAYA AIDILADHA kepada rakan2 dan semua yang mengenali diri ini...


0 komen: